Ιδιωτικοποιούν αστικές συγκοινωνίες, ΕΛΤΑ και ΟΑΚΑ!
Και ο ΟΣΕ στο πρώτο «κύμα» - Σε δεύτερο χρόνο ετοιμάζουν ιδιωτικοποίηση του ΜΕΤΡΟ, της ΔΕΗ, της ΕΥΔΑΠ και της ΕΥΑΘ, της ΕΒΟ και της «Κτιριακές Υποδομές ΑΕ - Προσπαθούν να κρύψουν τη λίστα με την κρατική περιουσία που εντάσσεται στην υπό σύσταση Εταιρεία Δημοσίων Συμμετοχών για να πουληθεί.
Κύμα αποκρατικοποιήσεων παραδέχονται εμμέσως τα κυβερνητικά στελέχη προωθώντας με διαδικασίες-εξπρές ρύθμιση με την οποία εντάσσονται άμεσα στο νέο Υπερταμείο Αποκρατικοποιήσεων -τη λεγόμενη Εταιρεία Δημόσιων Συμμετοχών- κρατικές εταιρείες και οργανισμοί όπως οι αστικές συγκοινωνίες, τα ΕΛΤΑ και το Ολυμπιακό Αθλητικό Κέντρο Αμαρουσίου.
Διαβάστε συγκεκριμένα τι αναφέρεται στο έγγραφο που δόθηκε στη Βουλή και περιλαμβάνει τα μέτρα που αναμένεται να νομοθετηθούν με ψηφοφορίες το Σαββατοκύριακο.
Διαβάστε συγκεκριμένα τι αναφέρεται στο έγγραφο που δόθηκε στη Βουλή και περιλαμβάνει τα μέτρα που αναμένεται να νομοθετηθούν με ψηφοφορίες το Σαββατοκύριακο.
Την ίδια ώρα η αντιπολίτευση καταγγέλλει κυβερνητικές μεθοδεύσεις για να κρύψουν την λίστα με τα κρατικά περιουσιακά στοιχεία που βγαίνουν προς εκποίηση. Οι βουλευτές της αντιπολίτευσης υποστηρίζουν ότι δεν θα προχωρήσει η συζήτηση του πολυνομοσχεδίου στην επιτροπή εάν δεν κατατεθούν άμεσα τα παραρτήματα για το Υπερταμείο αποκρατικοποιήσεων.
Υπό την ασφυκτική πίεση ο υπουργός Οικονομίας Γιώργος Σταθάκης και ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Γιώργος Χουλιαράκης αναγκάστηκαν να καταθέσουν ορισμένα μόνο παραρτήματα με νομοτεχνική βελτίωση. Οι πίνακες περιλαμβάνουν και τις ΔΕΚΟ που μπαίνουν στο υπερ-ταμείο και έτσι ανοίγει ο δρόμος για την μερική ή ολική εκποίησή τους. Μεταξύ αυτών η ΔΕΗ, οι αστικές συγκοινωνίες, οι σιδηρόδρομοι, το Μετρό, η ΕΥΔΑΠ κ.α.
Σύμφωνα με τα κατατεθέντα παραρτήματα οι ΔΕΚΟ που περνάνε άμεσα στο Ταμείο (σ.σ. με την έναρξη λειτουργίας του) είναι: ΟΑΣΑ, ΟΣΥ ΑΕ, ΣΤΑΣΥ ΑΕ, ΟΑΚΑ και ΕΛΤΑ ΑΕ. Επίσης, με δεύτερη διόρθωση προστέθηκε στην αρχική λίστα και ο ΟΣΕ ΑΕ
Να σημειωθεί ότι η αρχική λίστα προέβλεπε ότι σε επόμενο διάστημα θα μπουν στον προθάλαμο των αποκρατικοποιήσεων οι: ΕΥΑΘ ΑΕ, ΕΥΔΑΠ ΑΕ, ΕΛΒΟ ΑΕ, Αττικό ΜΕΤΡΟ ΑΕ, Κτηριακές Υποδομές ΑΕ και ΔΕΗ ΑΕ. Ωστόσο, τις απέσυρε ο κ. Τσακαλώτος υποστηρίζοντας πως η ένταξή τους στο Ταμείο είναι ακόμα υπό διαπραγμάτευση με τους Θεσμούς.
Να σημειωθεί ότι σύμφωνα με το άρθρο 197 σκοπός της Εταιρείας Δημόσιων Συμμετοχών (ΕΔΗΣ) είναι «να κατέχει τις συμμετοχές του κράτους σε δημόσιες επιχειρήσεις, να διαχειρίζεται επαγγελματικά και να επαυξάνει την αξία των συμμετοχών αυτών και να τις αξιοποιεί σύμφωνα με τις βέλτιστες διεθνείς πρακτικές και τις κατευθυντήριες γραμμές του ΟΟΣΑ…».
Επίσης, στα παραρτήματα περιλαμβάνονται και τα ακίνητα που παραμένουν στην κατοχή του ΤΑΙΠΕΔ. Ωστόσο, η κυβέρνηση αρνείται να καταθέσει την αντίστοιχη λίστα με τα 19 ακίνητα του ΤΑΙΠΕΔ που περνούν στην ιδιοκτησία του Ταμείου.
Το θέμα έθεσε αρχικά ο βουλευτής της Δημοκρατικής Συμπαράταξης Γιάννης Κουτσούκος που εξήγησε ότι αν και στο επίμαχο άρθρο για τη δημιουργία του Ταμείου γίνεται αναφορά για παραρτήματα που περιγράφουν ποια ακίνητα και κρατικές εταιρίες θα εκποιηθούν , τα εν λόγω παραρτήματα δεν έχουν κατατεθεί ακόμα στην Βουλή και δεν τα έχουν παραλάβει οι βουλευτές.
Υπό αυτά τα δεδομένα ο κ. Κουτσούκος εξήγησε ότι πρέπει να διακοπεί η συνεδρίαση. Επίσης, ο κ. Ανδρέας Λοβέρδος κάλεσε τους βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ να πάρουν δημόσια θέση και να πουν αν επιθυμούν να συνεχιστεί η συζήτηση την στιγμή που δεν ξέρουν τι θα εκποιηθεί και τι όχι.
Ακολούθως, η ΝΔ δια των Χρήστου Σταϊκούρα, Μάκη Βορίδη, Γιάννη Τραγάκη, Νίκου Δένδια και Ντόρας Μπακογιάννη σημείωσαν προς τους υπουργούς « ζητάτε εν λευκώ εξουσιοδότηση για αποκρατικοποιήσεις. Η αξιωματική και ελάσσονα αντιπολίτευση δεν θα μπει στην συζήτηση αν δεν υπάρξουν τα παραρτήματα. Που να χτυπιέστε η συζήτηση δεν θα αρχίσει . θα αρχίσει μόνο όταν θα ξέρουμε τι θα ψηφίζουμε».
Επιπροσθέτως, ο κ. Σταϊκούρας εξήγησε ότι το άρθρο 198 αναφέρει ότι «μεταβιβάζονται στην ΕΔΗΣ αυτοδικαίως οι συμβάσεις παραχώρησης των εταιριών που αναφέρονται σε παράρτημα που δεν μας έχετε καταθέσει». Επίσης ο κ. Μάκης Βορίδης κάλεσε την συμπολίτευση να πάρουν την ευθύνη δια ψηφοφορίας «για να προχωρήσει η συζήτηση χωρίς να έχουν έρθει τα παραρτήματα».
Υπό την ασφυκτική πίεση ο υπουργός Οικονομίας Γιώργος Σταθάκης και ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Γιώργος Χουλιαράκης αναγκάστηκαν να καταθέσουν ορισμένα μόνο παραρτήματα με νομοτεχνική βελτίωση. Οι πίνακες περιλαμβάνουν και τις ΔΕΚΟ που μπαίνουν στο υπερ-ταμείο και έτσι ανοίγει ο δρόμος για την μερική ή ολική εκποίησή τους. Μεταξύ αυτών η ΔΕΗ, οι αστικές συγκοινωνίες, οι σιδηρόδρομοι, το Μετρό, η ΕΥΔΑΠ κ.α.
Σύμφωνα με τα κατατεθέντα παραρτήματα οι ΔΕΚΟ που περνάνε άμεσα στο Ταμείο (σ.σ. με την έναρξη λειτουργίας του) είναι: ΟΑΣΑ, ΟΣΥ ΑΕ, ΣΤΑΣΥ ΑΕ, ΟΑΚΑ και ΕΛΤΑ ΑΕ. Επίσης, με δεύτερη διόρθωση προστέθηκε στην αρχική λίστα και ο ΟΣΕ ΑΕ
Να σημειωθεί ότι η αρχική λίστα προέβλεπε ότι σε επόμενο διάστημα θα μπουν στον προθάλαμο των αποκρατικοποιήσεων οι: ΕΥΑΘ ΑΕ, ΕΥΔΑΠ ΑΕ, ΕΛΒΟ ΑΕ, Αττικό ΜΕΤΡΟ ΑΕ, Κτηριακές Υποδομές ΑΕ και ΔΕΗ ΑΕ. Ωστόσο, τις απέσυρε ο κ. Τσακαλώτος υποστηρίζοντας πως η ένταξή τους στο Ταμείο είναι ακόμα υπό διαπραγμάτευση με τους Θεσμούς.
Να σημειωθεί ότι σύμφωνα με το άρθρο 197 σκοπός της Εταιρείας Δημόσιων Συμμετοχών (ΕΔΗΣ) είναι «να κατέχει τις συμμετοχές του κράτους σε δημόσιες επιχειρήσεις, να διαχειρίζεται επαγγελματικά και να επαυξάνει την αξία των συμμετοχών αυτών και να τις αξιοποιεί σύμφωνα με τις βέλτιστες διεθνείς πρακτικές και τις κατευθυντήριες γραμμές του ΟΟΣΑ…».
Επίσης, στα παραρτήματα περιλαμβάνονται και τα ακίνητα που παραμένουν στην κατοχή του ΤΑΙΠΕΔ. Ωστόσο, η κυβέρνηση αρνείται να καταθέσει την αντίστοιχη λίστα με τα 19 ακίνητα του ΤΑΙΠΕΔ που περνούν στην ιδιοκτησία του Ταμείου.
Το θέμα έθεσε αρχικά ο βουλευτής της Δημοκρατικής Συμπαράταξης Γιάννης Κουτσούκος που εξήγησε ότι αν και στο επίμαχο άρθρο για τη δημιουργία του Ταμείου γίνεται αναφορά για παραρτήματα που περιγράφουν ποια ακίνητα και κρατικές εταιρίες θα εκποιηθούν , τα εν λόγω παραρτήματα δεν έχουν κατατεθεί ακόμα στην Βουλή και δεν τα έχουν παραλάβει οι βουλευτές.
Υπό αυτά τα δεδομένα ο κ. Κουτσούκος εξήγησε ότι πρέπει να διακοπεί η συνεδρίαση. Επίσης, ο κ. Ανδρέας Λοβέρδος κάλεσε τους βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ να πάρουν δημόσια θέση και να πουν αν επιθυμούν να συνεχιστεί η συζήτηση την στιγμή που δεν ξέρουν τι θα εκποιηθεί και τι όχι.
Ακολούθως, η ΝΔ δια των Χρήστου Σταϊκούρα, Μάκη Βορίδη, Γιάννη Τραγάκη, Νίκου Δένδια και Ντόρας Μπακογιάννη σημείωσαν προς τους υπουργούς « ζητάτε εν λευκώ εξουσιοδότηση για αποκρατικοποιήσεις. Η αξιωματική και ελάσσονα αντιπολίτευση δεν θα μπει στην συζήτηση αν δεν υπάρξουν τα παραρτήματα. Που να χτυπιέστε η συζήτηση δεν θα αρχίσει . θα αρχίσει μόνο όταν θα ξέρουμε τι θα ψηφίζουμε».
Επιπροσθέτως, ο κ. Σταϊκούρας εξήγησε ότι το άρθρο 198 αναφέρει ότι «μεταβιβάζονται στην ΕΔΗΣ αυτοδικαίως οι συμβάσεις παραχώρησης των εταιριών που αναφέρονται σε παράρτημα που δεν μας έχετε καταθέσει». Επίσης ο κ. Μάκης Βορίδης κάλεσε την συμπολίτευση να πάρουν την ευθύνη δια ψηφοφορίας «για να προχωρήσει η συζήτηση χωρίς να έχουν έρθει τα παραρτήματα».
Σταθάκης: Δεν μιλάμε για Ταμείο ιδιωτικοποιήσεων αλλά... αξιοποίησης σε βάθος 30ετίας
Απαντώντας ο κ. Γιώργος Σταθάκης και αντιλαμβανόμενος την πίεση που ασκείται στους βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ έσπευσε να υποστηρίξει «Δεν μιλάμε για Ταμείο ιδιωτικοποιήσεων αλλά αξιοποίησης σε βάθος τριακονταετίας».
Στο υπερ-ταμείο και ο ΟΣΕ
Το τμήμα του νομοσχεδίου με τις ΔΕΚΟ που μπαίνουν στον προθάλαμο των αποκρατικοποιήσεων έχει προκαλέσει αναστάτωση στο εσωτερικό του ΣΥΡΙΖΑ, με αποτέλεσμα να κάνει την εμφάνισή του στη συνεδρίαση της Επιτροπής ο υπουργός Οικονομικών, Ευκλείδης Τσακαλώτος.
Ωστόσο, με την παρέμβασή του μάλλον ενίσχυσε την ανησυχία, καθώς στον κατάλογο με τις πέντε πρώτες ΔΕΚΟ που μπαίνουν στο υπερ-ταμείο πρόσθεσε και τον ΟΣΕ που δεν υπήρχε. Συγκεκριμένα, διαβάζοντας τη λίστα ανέφερε και τον οργανισμό σιδηροδρόμων, εκτός των ήδη γνωστών ΟΑΣΑ, ΟΣΥ ΑΕ, ΣΤΑΣΥ ΑΕ, ΟΑΚΑ και ΕΛΤΑ ΑΕ!
Εκτός αυτού, ο υπουργός υποστήριξε ότι το μέλλον των υπολοίπων έξι ΔΕΚΟ που βρίσκονται στη λίστα είναι υπο διαπραγμάτευση με τους Θεσμούς για το αν τελικά θα ενταχθούν στο Ταμείο. Πρόκειται για τις ΕΥΑΘ ΑΕ, ΕΥΔΑΠ ΑΕ, ΕΛΒΟ ΑΕ, Αττικό ΜΕΤΡΟ ΑΕ, Κτιριακές Υποδομές ΑΕ και ΔΕΗ ΑΕ. «Το αν θα ενταχθούν αυτές στο Ταμείο είναι υπο συζήτηση με τους Θεσμούς» ανέφερε χαρακτηριστικά.
Ωστόσο, με την παρέμβασή του μάλλον ενίσχυσε την ανησυχία, καθώς στον κατάλογο με τις πέντε πρώτες ΔΕΚΟ που μπαίνουν στο υπερ-ταμείο πρόσθεσε και τον ΟΣΕ που δεν υπήρχε. Συγκεκριμένα, διαβάζοντας τη λίστα ανέφερε και τον οργανισμό σιδηροδρόμων, εκτός των ήδη γνωστών ΟΑΣΑ, ΟΣΥ ΑΕ, ΣΤΑΣΥ ΑΕ, ΟΑΚΑ και ΕΛΤΑ ΑΕ!
Εκτός αυτού, ο υπουργός υποστήριξε ότι το μέλλον των υπολοίπων έξι ΔΕΚΟ που βρίσκονται στη λίστα είναι υπο διαπραγμάτευση με τους Θεσμούς για το αν τελικά θα ενταχθούν στο Ταμείο. Πρόκειται για τις ΕΥΑΘ ΑΕ, ΕΥΔΑΠ ΑΕ, ΕΛΒΟ ΑΕ, Αττικό ΜΕΤΡΟ ΑΕ, Κτιριακές Υποδομές ΑΕ και ΔΕΗ ΑΕ. «Το αν θα ενταχθούν αυτές στο Ταμείο είναι υπο συζήτηση με τους Θεσμούς» ανέφερε χαρακτηριστικά.
Ταμείο αξιοποίησης ή αποκρατικοποίησης;
Πάντως, το τελευταίο διάστημα επιχειρείται από την πλευρά της κυβέρνησης να πείσει τους δικούς της κυρίως βουλευτές πως το Ταμείο δεν θα προχωρήσει σε αποκρατικοποιήσεις, αλλά θα αξιοποιήσει τη δημόσια περιουσία.
Να σημειωθεί ότι το υπερ-ταμείο είναι σύμφωνα με το νομοσχέδιο η Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας ΑΕ, η οποία έχει επιμέρους θυγατρικές. Μία από της θυγατρικές είναι η Εταιρεία Δημόσιων Συμμετοχών (ΕΔΗΣ), στην οποία περνούν οι ΔΕΚΟ.
Το άρθρο 201 αναφέρει ρητά πως η μητρική εταιρεία, αλλά και οι θυγατρικές της μπορούν όχι μόνο να αξιοποιούν, αλλά και να αποκρατικοποιούν τα περιουσιακά τους στοιχεία. «Προκειμένου να προβούν σε ιδιωτικοποίηση περιουσιακών τους στοιχείων, η Εταιρεία και οι άμεσες θυγατρικές της (εξαιρουμένων των ΤΧΣ και ΤΑΙΠΕΔ) δύναται να προβαίνουν ενδεικτικά στην πώλησή τους, τη μεταβίβαση οποιωνδήποτε εμπράγματων ή ενοχικών δικαιωμάτων πι αυτων ή την εισφορά των τελευταίων σε ανώνυμες εταιρίες ΑΕ ή ιδιωτικές κεφαλαιουχικές (ΙΚΕ) και στην συνεπακόλουθη πώληση των σχετικών μετοχών σε τρίτους» αναφέρει το επίμαχο άρθρο, για να συνεχίσει σε άλλο σημείο: «Η εταιρεία και οι άμεσες θυγατρικές της (εξαιρουμένων των ΤΧΣ και ΤΑΙΠΕΔ) δύναται επιπλέον να προβαίνουν σε μίσθωση των περιουσιακών τους στοιχείων, την παραχώρηση του δικαιώματος χρήσης ή αξιοποίησής τους...».
Να σημειωθεί ότι το υπερ-ταμείο είναι σύμφωνα με το νομοσχέδιο η Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας ΑΕ, η οποία έχει επιμέρους θυγατρικές. Μία από της θυγατρικές είναι η Εταιρεία Δημόσιων Συμμετοχών (ΕΔΗΣ), στην οποία περνούν οι ΔΕΚΟ.
Το άρθρο 201 αναφέρει ρητά πως η μητρική εταιρεία, αλλά και οι θυγατρικές της μπορούν όχι μόνο να αξιοποιούν, αλλά και να αποκρατικοποιούν τα περιουσιακά τους στοιχεία. «Προκειμένου να προβούν σε ιδιωτικοποίηση περιουσιακών τους στοιχείων, η Εταιρεία και οι άμεσες θυγατρικές της (εξαιρουμένων των ΤΧΣ και ΤΑΙΠΕΔ) δύναται να προβαίνουν ενδεικτικά στην πώλησή τους, τη μεταβίβαση οποιωνδήποτε εμπράγματων ή ενοχικών δικαιωμάτων πι αυτων ή την εισφορά των τελευταίων σε ανώνυμες εταιρίες ΑΕ ή ιδιωτικές κεφαλαιουχικές (ΙΚΕ) και στην συνεπακόλουθη πώληση των σχετικών μετοχών σε τρίτους» αναφέρει το επίμαχο άρθρο, για να συνεχίσει σε άλλο σημείο: «Η εταιρεία και οι άμεσες θυγατρικές της (εξαιρουμένων των ΤΧΣ και ΤΑΙΠΕΔ) δύναται επιπλέον να προβαίνουν σε μίσθωση των περιουσιακών τους στοιχείων, την παραχώρηση του δικαιώματος χρήσης ή αξιοποίησής τους...».